دانــــــلـود تــوحـــــــــید

مـــــرکز دانلود اهـل سنــــت بلـــوچستـــان

                    
مختصری از زندگی گوهربار فاروق اعظم (رض)
حضرت عمر  ۳۰ سال پیش از بعثت به دنیا امد.
 در کودکی برای پدر و دائی هایش چوپانی می کرد . در سن جوانی به تجارت روی اورد و در این راه بسیار نیز موفق بود. در سفر هایی که به شام و یمن داشت معارف متعددی کسب نمود.
حضرت عمر قبل اسلام در میان عرب در اختلافاتشان داوری میکرد
اسلام اوردن حضرت عمر
حضرت عمر رضی الله عنه روزی شمشیر خود را بر میدارد تا به سراغ  حضرت محمد ص رود و او را به قتل برساند در راه به(نعیم بن عبدالله النحام) برخورد و  نعیم پرسید با این شمشیر به کجا میروی حضزت عمر قصدش را به نعیم گفت و نعیم سعی داشت تا عمر را از این عمل بازدارد اما عمر دست بردار نبود تا اینکه نعیم گفت پس چرا اول از خانه خودتان شروع نمیکنی خواهرت و شوهرش . عمر به سوی خانه خواهرش به راه افتاد و در حالی به پشت در خانه خواهرش رسید که در حال خواندن قران بودند. بعد وارد خانه شد و  با همسر خواهرش درگیر شد و بر روی سینه  او نشست و او را کتک میزد و خواهرش  گفت ای دشمن خدا من و شوهرم را چون مسلمان شده ایم میزنی اشد ان لا الله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله عمر پس از شنیدن حرف های خواهرش از روی سینه شوهر خواهرش بلند شد و گفت انی را که میخواندید را به من دهید تا بخوانمش خواهرش ابتدا  از دادن قران به عمر  خوداری کرد  اما عمر گفت:وای بر تو سخنی که گفتی در دلم اثر کرده . و بعد قران را از خواهرش گرفت و شروع به خواندن ان کرد و سپس گفت سزاوار نیست چنین کلامی رد شود و سپس به سوی خانه حضرت محمد ص به راه افتاد و نزد حضرت محمد ص اسلام اورد (بار خدایا هریک از این دومرد، ابوجهل وعمر بن الخطاب را بیشتر دوست داری اسلام را به وسیله او کمک کن) رسول الله ص
شمشیر به کف عمــّـر، در قصد رسول آید
در دام خدا افتـد، وز بخـت، نظـر یابد
تاثیر عمر بر اسلام
با اسلام حمزه بن عبدالمطلب(رضی الله عنه) و عمر بن خطاب(رضی الله عنه) موقعیت  مسلمانان بهتر شد و بهبود یافت و مانند گذشته کافرین نتوانستند مانند گذشته به رسول الله(صلی الله علیه و سلم) آزار برسانند.
عبدالله بن مسعود رضی الله عنه گویو:از هنگامی که عمر رضی الله عنه اسلام اورد ما عزت یافتیم . تا قبل از ان نمیتوانستیم در کنار کعبه طواف کنیم و نماز بخوانیم اما پس از اسلام عمر این امکان را  یافتیم.
فردوسی در شاهنامه می سراید:
عـمـر کـرد اسـلام را آشــکـــار
بیـاراسـت گیـتی چــو بـاغ بهــار
حضرت عمر در میادین جهاد
علما بر این اتفاق نظر دارند که حضرت  عمر فاروق(رض) در غزوه بدر و احد و تمام غزوات و نبردها به همراه رسول الله (ص) بوده و در هیچ غزوه ای غائب نبوده .
او در جنگ بدر دائی اش (عاص بن هشام) را به قتل رساند و ثابت کرد که رابطه خیشاوندی نباید مانعی در برابر عقیده و جهاد باشد.
همسران حضرت عمر رضی الله عنه
امیر المومنین عمر فاروق (رض) با (زینب دختر مظعون)و(ام کلثوم دختر حضرت علی رضی الله عنه) و(جمیله دختر ثابت) ازدواج کردند.
فرزندان امیر المومنین عمر فاروق
حضرت عمر رضی الله عنه،صاحب ۱۲ فرزند شدند که شش فرزندشان پسر وشش فرزند دیگر دختر بود.
پسران :عبد الله،عبد الرحمن،زید،عبید الله ،عاصم وعیاض.
دختران :ام المومنین حفصه(همسر پیامبر ص) رقیه،فاطمه،صفیه، زینب وام ولید.
لقب(فاروق)
فاروق (جدا کننده حق از باطل) این لقب توسط  حضرت محد (ص) در روز اسلام آوردن سیدنا عمر  رضی الله عنه به ایشان داده شد.
خلافت
پس از وفات حضرت ابوبکر صدیق امیر المومنین عمر فاروق  در سال ۶۳۴ میلادی، به خلافت مسلمین رسید .
وقتی که امیر المومنین عمر رضی الله عنه  به خلافت رسید، فتوحات مسلمانان آغاز گردید و توانستند (شام)و (عراق)و(الجزیره) و(ایران) و کشورهای دیگر را فتح کنند.
از کارهای حضرت  عمر رضی الله عنه  می‌توان به تاسیس دستگاه قضایی، تاسیس تقویم جدید اسلامی (مبدا تاریخ هجرت محمد) و کارهای مذهبی و مدنی دیگری در زمینه‌هایی
مانند نماز، حج، روزه، مجازات کیفری و تقریباً تمامی زمینه‌ها، می‌توان نام برد. دربارهٔ نقش حضرت عمر فاروق  در جمع‌آوری قرآن می‌توان گفت که حضرت عمر  نقش مهمی در این زمینه داشته‌است.
شهادت
حضرت عمر(رض) پس از ۱۰ سال و نیم خلافت در سن ۶۳ سالگی روز چهارشنبه که چهار روز از آخرین ماه سال ۲۳ هجری باقی مانده بود در هنگام امامت نماز صبح توسط (ابولولو فیروز) مورد ضربه خنجر
قرار گرفت، چهار روز بعد به شهادت رسید . حضرت عمر رضی الله عنه اولین شهید محراب بود.
آرامگاه حضرت عمر
محل دفن حضرت عمر
حضرت عمر رضی الله عنه در نزد حضرت محمد ص و حضرت ابوبکر صدیق  دفن شدند
حضرت عمر از زبان شاعران ایرانی
سعدی شیرازی
دیگر عمر که لایق پیغمبر بدی
گر خواجه رسل نبدی ختم انبیا
سالار خیل خانه ی دین صاحب رسول
سر دفتر خدای پرستان بی ریا
دیوی که خلق عالمش از دست عاجزند
عاجز در آنکه چون شود از دست وی رها؟
حکیم نظامی گنجوی
به مهر علی گرچه محکم پیم
زعشق عمر نیز خالی نیم
مولوی
چون عمر شیدای آن معشوق شد
حق و باطل را چو دل فاروق شد
شمس تبریزی
عمر یافت کام از می عدل و داد
بر آفاق چون استوا, خط نهاد
که هر کس زمضمون این خط گذشت
به اسرار تحقیق واصل نگشت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی